Oasele sunt alcatuite din celule vii care contin lichid, in fiecare zi unele celule vechi dispar si altele noi se formeaza. Astfel, oasele se afla intr-un proces continuu de modificare, prin care se creeaza unele noi, iar cele vechi sunt descompuse. Procesul variaza in functie de varsta, astfel ca dupa varsta de 30 de ani, masa osoasa incepe sa scada, sporind astfel riscul aparitiei osteoporozei. Osteoporoza reprezinta una dintre cele mai frecvente boli in randul femeilor trecute de varsta a doua. 

Mancarurile grase, procesate, conservele, muraturile cu sare, alcoolul, cafeaua, tutunul, nivelul hormonal, anumite medicamente precum corticosteroizii favorizeaza degradarea sistemului osos. Totodata, supraponderabilitatea este un inamic al oaselor pentru ca exercita presiune asupra acestora.

Elemente precum calciu, fosfor, vitamine, beta-caroten, fibre, magneziu, proteine si minerale ajuta la cresterea masei musculare si a densitatii osoase, diminuand durerile si inflamatiile articulare.

Alimente recomandate pentru osteoporoza

Anumite alimente si bauturi contin elementele de care organismul are nevoie pentru a preveni degradarea oaselor. Sucul de portocale, laptele, cerealele sunt alimente eficiente si recomandate pentru un mic dejun sanatos.

Specialistii recomanda sucul de rosii pentru prevenirea instalarii bolii si pentru incetinirea evolutiei acesteia. Datorita licopenului pe care il contin, rosiile ajuta la intarirea oaselor. De aceea, se recomanda consumul zilnic a doua pahare de suc din rosii proaspete.

Coaja de ou amestecata cu miere poate fi foarte eficienta pentru osteoporoza. Cojile de oua se spala bine si se lasa la uscat, iar apoi se macina si se amesteca cu miere, astfel incat partile sa fie egale. Amestecul se lasa la macerat sapte zile si apoi se consuma cate o lingurita pe stomacul gol.

Mararul reprezinta o alta sursa importanta de calciu. Tinctura de marar inlatura durerea si stimuleaza regenerarea tesutului cartilaginos. Pentru preparare, se utilizeaza 100 de ml de alcool de 50 de grade in care se adauga trei lingurite de pulbere de marar si se lasa la macerat noua zile, iar apoi se filtreaza. Timp de trei saptamani, se consuma cate o lingurita dizolvata in 100 de ml de apa, de trei ori pe zi.

Alte alimente care ajuta la mentinerea sanatatii sistemului osos datorita continutului bogat in calciu, vitamine si minerale sunt somonul, laptele, branza, iaurtul, nucile, semintele de susan, de in, legumele cu frunze verzi (broccoli, varza chinezeasca, conopida, spanac), fasolea uscata, tofu, sardinele si bananele.

Este important sa tinem cont de faptul ca, daca avem o alimentatie sanatoasa si adecvata, putem elimina probabilitatea de a avea probleme ale oaselor. Consumul de lactate, fructe si legume proaspete ajuta la intarirea sistemului osos. Magneziul si calciul sunt elemente cheie pentru mentinerea sanatatii sistemului osos. De asemenea, expunerea la soare si exercitiile fizice sunt esentiale pentru intarirea oaselor si a muschilor si pentru regenerarea tesuturilor. Se recomanda plimbarile zilnice de cel putin 30 de minute sau tratamentul balneoclimateric sub supraveghere medicala. In plus, medicii recomanda evitarea tocurilor si alegerea unor incaltari comode din piele in cazul femeilor care au probleme ale oaselor.